F Door fingerprinting en watermarking kunnen muziek en commercials makkelijk worden herkend. De herkenning wordt mogelijk gemaakt door in muziek en commercials een onhoorbare code te plaatsen of er een 'vingerafdruk' van te nemen. Een geavanceerd monitoring centre luistert continu naar veertig radio- en televisie-zenders en herkent de gedraaide muziek en de commercials. De meetresultaten (airplay-informatie) kunnen in een mum van tijd worden gepresenteerd aan auteursrecht-organisaties, componisten, radiostations, uitgevers en mediabureaus.
Net zoals mensen worden geïdentificeerd door middel van vingerafdrukken kan ook een muziekwerk worden herkend op basis van unieke audio-karakteristieken. Deze fingerprints worden opgeslagen in een database en worden gebruikt voor latere herkenning.

Een watermerk in audio is vergelijkbaar met een watermerk in papier of in geld. Het verschil is dat het watermerk elektronisch wordt versleuteld in de muziekopname en niet hoorbaar is. Deze code wordt in de gehele audiofile opgeslagen en kan informatie bevatten over de producent, de copyright eigenaar en de geautoriseerde gebruikers.

Watermarking en fingerprinting van audio-opnames leiden ertoe dat componisten of uitgevers hun muziek beter kunnen beschermen. Rechthebbenden weten bovendien exact wanneer hun muziek wordt gebruikt en door wie.

Hoe wordt een watermerk of fingerprint toegevoegd aan audio-opnames? Na de opname in een productiestudio wordt de definitieve mix aan een zogeheten embedder aangeboden. Dit is een software-programma dat automatisch en razendsnel een watermerk toevoegt aan de audio-opname of een fingerprint eruit haalt. De corresponderende code die is toegevoegd, wordt daarna opgeslagen in een centrale database. Het resultaat is een auteursrechtelijk beschermde opname die klaar is voor commerciële reproductie of voor uitzending op radio of televisie.

Bron: www.soundaware.nl
 
 
Reacties
Nog geen reacties
Plaats reactie
 

© s. kroeske - j.fictoor