S Spotify heeft 10 juni jl. een Amerikaanse distributiedeal getekend met de Universal Music Group, 's wereld grootste muzieklabel, aldus bronnen binnen de muziekwereld. De overeenkomst betekent dat Spotify nu met 3 van de 4 majors een deal heeft voor de VS.
Hierdoor is de gang naar de Amerikaanse markt een stuk dichterbij gekomen, die vermoedelijk nog deze zomer van start zou kunnen gaan.
Spotify heeft met alleen Warner Music (de laatste van de 4 majors) nog een overeenkomst aan te gaan. Volgens bronnen zou een overeenkomst met Warner Music ook al in een vrij ver gevorderd stadium zijn.
De kans is verder ook dat Spotify in de VS van start gaat zonder Warner Music.
Het zou echter een minder sterke introductie voor de VS markt zijn, mede omdat Spotify CEO Daniel EK dit wel als belofte heeft gesteld voor een VS introductie.
Zelfs al zou Warner Music binnenkort tekenen, dan zal Spotify zeker nog enige tijd nodig hebben voor een uitgebreide marketing- en promotie campagne voor het betreden van de Amerikaanse markt.
Van Spotify is nog geen officieel ccommentaar gekomen op de mogelijke overeenkomst met de Universal Music Group. Met Sony Music en Emi Music werden eerder dit jaar al overeenkomsten gesloten.

Met de Spotify plannen voor de Amerikaanse markt, hebben zich inmiddels al 3 andere partijen hierin begeven, nl. Amazon en Google, terwijl ook Apple zich hierover beraadt. Alle 3 hanteren lagere prijzen dan de € 10 die in Europa geldt bij Spotify.
Maar zowel Google, Amazon als Apple beloven allen mobiele toegang naar muziek die men meestal al heeft, terwijl een abonnement van Spotify toegang geeft tot erg veel meer catalogus en titels dan de anderen.

 
 
Reacties
Nog geen reacties
Plaats reactie
 

© s. kroeske - j.fictoor