Over de auteurs J.M. Fictoor (Joke), docent en coach Media & Entertainment Management aan de hogeschool INHolland Haarlem, was acht jaar werkzaam als audiovisueel programmamaker (onderwijsproducties en promotie) en werkte daarnaast twee jaar op de PABO als docent Audiovisuele Vorming. In 1998 was zij medeoprichter van de opleiding Media & Entertainment Management en in die hoedanigheid heeft zij in de loop der jaren vele vakken en projecten op mediagebied ontwikkeld voor deze opleiding (zoals Trendwatchen en Conceptontwikkelen, Radiomanagement, Media-Ethiek, Stagebeleid). Van 2005 tot 2007 is zij tevens researchfellow bij het lectoraat Media & Entertainment Management waarvoor zij onderzoek doet en masterclasses organiseert. Joke is betrokken geweest bij de oprichting van de lokale omroep Haarlemmermeer MeerRTV die in 2006 on air ging. Daarnaast is zij auteur van diverse mediaboeken. Titels: Televisiemaken: van idee tot programmaformat (2006), Basisboek Muziekmanagement (2007), Televisiemaken: van programmaformat tot uitzending (2008) en Radiomanagement (2008); allen uitgegeven bij Boom Onderwijs, Amsterdam.

S.L. Kroeske (Sieb), docent Radiomanagement en Muziekmanagement aan de hogeschool INHolland Haarlem (o.a. ook campusradio FeelIn), is al jaren werkzaam in de muziekbranche. Werkte bij Radio Veronica te Hilversum als dj in de avonduren; deed promotie- en redactiewerk voor het Veronicablad (o.a. hitlijsten en hitlijstanalyses) en de Veronica Omroep Organisatie. Werkte in totaal ruim tien jaar bij de Stichting Nederlandse Top 40 te Hilversum. Was grondlegger en auteur van het hitlijstenboek HITDOSSIER, 1965-1977 (Amsterdam: Becht, 1978). Tussen 1979 en 1987 werkte hij als productmanager bij Ariola Benelux BV te Haarlem (verantwoordelijk voor de platenlabels Ariola, Hansa, Island en Chrysalis). Later werd hij general productmanager bij Ariola Benelux/ BMG te Haarlem en Hilversum (verantwoordelijk voor de Productafdeling in Haarlem/Hilversum en Brussel en voor het label Island). In 1987 werd Sieb directeur van de Stichting Nederlandse Top 40. In 1993 nam hij in samenwerking met BUMA/STEMRA, NVPI, NVGD en de Publieke Omroep het initiatief tot oprichting van de Stichting Mega Top 50 en werd daar directeur. Daarna is hij directeur/eigenaar van Mega Media (uitgever MegaMediaMagazine en marktonderzoeksbureau voor muziek-, video-, en dvd-industrie, 1996). De internetsite: www.megamediamagazine.nl is nog steeds actueel. Tussendoor was hij ruim twee jaar actief als dj bij Radio 192. Sinds 2002 werkt hij parttime als hbo-docent Radiomanagement en Muziekmanagement. Hij is voorzitter van de Zilveren Harpen jury en van april 2005 tot september 2008 is hij wederom als dj te beluisteren bij Laser Radio waar hij tevens verantwoordelijk is voor het muziekbeleid. Hij is auteur van Basisboek Muziekmanagement (2007) en Radiomanagement (2008); uitgegeven bij Boom Onderwijs, Amsterdam.

Sinds 2007 zijn beide auteurs eigenaar van Perfect & More BV, een bedrijf voor onderzoek, advies, coaching, onderwijs en publicaties in de radio-, televisie- en muziekindustrie. Voor nadere informatie: www.perfectandmore.nl



 

© s. kroeske - j.fictoor