Z Spotify, het Zweedse equivalent van iTunes, is een zeer succesvolle onderneming. Spotify is een streaming music platform -met reclame- waar muzieklabels geld verdienen en gebruikers gratis 1 miljoen liedjes kunnen beluisteren. Spotify is geheel legaal, tot vreugde van de muziekindustrie die steeds meer inkomsten misloopt door illegale peer-to-peer file sharing en downloading.
De site telt meer dan 1 miljoen gebruikers. Dagelijks zouden daar 40.000 bijkomen. Onlangs stelde Spotify haar dienst beschikbaar aan derden om een reeks premium abonneediensten te ontwikkelen. The New York Times omschrijft Spotify al als de `Swedish iTunes killer`. Het bedrijf zegt daar echter niet op uit te zijn en stelt dat 95% van alle downloads in de markt illegaal is. Het bedrijf biedt ook premium betaaldiensten zonder commercial-onderbrekingen. Spotify claimt de grootste vier muzieklabels al onder contract te hebben.
Voor 2009 streeft men naar grotere bekendheid als reclame medium. Vodafone, T-Mobile en Sony hebben al een contract afgesloten. Betaalde diensten zullen steeds belangrijker worden. Verder wil Spotify lange termijn partnerships aangaan met andere bedrijven om zo bijvoorbeeld retailer discounts te kunnen bieden.
bron: o.a. Marketing Week (23-4-2009)
 
 
Reacties
Nog geen reacties
Plaats reactie
 

© s. kroeske - j.fictoor